Anna Tylikowska

Anna Tylikowska

Konsultuję, doradzam, wspieram. Wykładam i szkolę. Przyglądam się, dotykam, smakuję. Dziwię się, pytam, nasłuchuję. Kontestuję, sprawdzam, akceptuję. Oddycham. Kocham stado, w którym żyję. Kocham słońce i księżyc. Ziemię i wodę. Wiatr i ciszę.

ania@integralnie.pl | tylikowska | 501 575 071

Duch nauki

Chociaż obszary religii i nauki są w naszych czasach wyraźnie rozdzielone, zachodzą między nimi silne związki i zależności. (...) nauka może być tworzona tylko przez tych, którzy są gruntownie przesiąknięci dążeniem do prawdy i zrozumienia. Źródłem takich dążeń jest sfera religii. Do niej należy także wiara, że prawidłowości rządzące światem egzystencji są racjonalne, czyli możliwe do rozumowego pojęcia. Nie wyobrażam sobie prawdziwego naukowca bez takiej głębokiej wiary. Sytuację tą można wyrazić metaforycznie: nauka jest bez religii kulawa, religia bez nauki jest ślepa.
Czytaj dalej...

Kompetencje społeczne a osobowość

Kompetencje społeczne są zespołem złożonych umiejętności nabywanych w toku interakcji z innymi ludźmi i warunkujących skuteczność radzenia sobie w różnego rodzaju sytuacjach społecznych Umiejętności te mają charakter behawioralny, jednak u podstaw ich uczenia się, rozwijania i wykorzystywania leży osobowość – to przede wszystkim ona decyduje o tym, w jakie sytuacje dana osoba się angażuje, w jaki sposób je spostrzega, jak się w nich zachowuje, oraz o tym, czy i w jakim kierunku je przekształca.  
Czytaj dalej...

Funkcjonalność maski

Ujmowana jako składnik struktury psychicznej, odpowiedzialny za podejmowanie szerokiej klasy zachowań ukrywających lub ujawniających pewne indywidualne charakterystyki, maska spełnia pięć zasadniczych funkcji: ekspresyjną, ochronną, instrumentalną, rozwojową i przystosowawczą. Szczególne znaczenie ma funkcja rozwojowa – zmiany maski dokonujące się w biegu życia stanowią integralny element rozwoju tożsamości, Ja i osobowości. Funkcja przystosowawcza jest nadrzędna wobec pozostałych – bez względu na to, jakim celom maska służy, jest ona sposobem radzenia sobie z dwoistością ludzkiej natury, która jest zarazem kulturowo-społeczna i indywidualna.
Czytaj dalej...

Z kultury powstałaś, w kulturę się obrócisz

Po śmierci ojca Freud miał sen. W liście do przyjaciela twórca psychoanalizy pisał o wynikającym z utraty ojca poczuciu wykorzenienia. Jednocześnie sen wzbudził w nim poczucie winy. Mieszane uczucia wobec ojca oraz odnalezienie u siebie kilku symptomów neurotycznych sprawiły, że Freud sam zaczął stosować wykorzystywaną w pracy z pacjentami metodę wolnych skojarzeń. W trakcie autoanalizy, którą od tamtego czasu przeprowadzał każdego dnia przed snem do końca życia, przebiegającej podobnie jak badanie osób leżących na słynnej kozetce, dokonał spostrzeżeń, z których później uczynił centralne elementy swojej teorii. Przypomniał sobie wiele zdarzeń z dzieciństwa, między innymi możliwość obserwowania nagiej matki. Żywioną do niej wówczas miłość określił jako erotyczną, a związane z ojcem odczucia nazwał wrogością. Trzy lata po jego śmierci opublikował Objaśnianie marzeń sennych, pierwszą psychoanalityczną pracę.  
Czytaj dalej...
Subskrybuj to źródło RSS

Czujesz - sądzisz, że możemy coś dla Ciebie zrobić?

Bądźmy w kontakcie!